woensdag 29 september 2010

Blubber

Zo.. eindelijk eventjes tijd voor een nieuwe post..
En wat voor één.. blubber?

(alvast een voorproefje)

Het lijkt bijna standaard te worden dat er iedere keer een
weekje tussen zit. Maar komt straks helemaal goed.

De uitdrukking: 'waar het hart van vol is, loopt de mond van over'
Ik ken m wel, moet er ook steeds aan denken, maar geldt voor
mij nu in ieder geval niet. Loop al weken met een geheimpje,
tot aanstaande vrijdag.. moet nog eventjes geduld hebben ;)

Vandaag lekker een woensdagmiddagje thuis, met de jongens.
De oudste niet meer, want sinds het voortgezet onderwijs, zit
hij elke woensdag tot het 8ste uur op school, op woensdag!

Jeroentje was wel thuis aan het spelen, met een klasgenootje en hoe:





(boefje:)


Oke dan.. (leed is al geschied) maar.. er is één voorwaarde:
het (spontaandaaropgekomen) kastanjeboompje moet blijven staan jongens..!


Heb ze maar niet verteld dat 30 cm van de bouwput de hamster
van de oudste ligt begraven. Als ze roepen dat ze een schat hebben
gevonden, is het vroeg genoeg om even om een hoekje te gluren!

Dit klusje ga ik maar even opgeven..


Er rijdt zoveel groot verkeer op de dijk voor ons huis.
We gaan maar even op onderzoek..

Zo ziet de weg er dus uit


 Kijk, daar staan ze..



Jeroen glimt van oor tot oor, hier kan die uren naar kijken.
Bleef het maar bij kijken:




Als 'ze' klaar zijn, dan mag je de aardappels oprapen die blijven liggen.
Lezen noemen ze dat.. kan iemand mij vertellen waar die
uitdrukking vandaan komt? Boerinnen onderons hahaha
(wist je dat ze hier aardappels, aerpels noemen)


Maar dat lezen bewaren even voor na het eten,
heerlijk even door de blubber walsen en ik ga mee!!

Zal ze eens verrassen.. geheel onverwacht eten we:



Zo onverwachts, dat ik geen eieren in huis heb. Jeroen gevraagd
om ze even bij de buurvrouw te halen.. 'niet thuis' riep hij.
Maar wel twee eieren?!? Huh?
Hij heeft ze gewoon uit het kippenhok gepakt! haha.
Morgen maar even uitleggen waarom er zo weinig opbrengst was vandaag.
(mogen ze vaker doen hoor, eieren pakken als ze bij de buurvrouw zijn)

en toen de blubber in!





Half kistje vol, goede oogst hoor.
Sterker nog, ze willen morgen weer!

Nu lekker even douchen, blubber zit voor mijn gevoel nog overal..
Nou ja.. bijna dan.

Doeii

11 opmerkingen:

  1. Heerlijk toch, zo af en toe even door de blubber banjeren. En als het dan ook nog een avondmaal oplevert :)
    Ben nu wel nieuwsgierig naar je geheimpje natuurlijk!! Ik kom vrijdag wel weer even om een hoekje kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om zo lekker door de blubber te sjouwen. Aardappelen heten hier in dit stukje Brabant trouwens "erpels" ... en heb er vroeger heel wat de andere kleinkinderen mogen rapen als het tijd was om het aardappelveld van mijn opa te rooien. Hoewel ik geen modder-kind was, vond ik dat altijd heel leuk om te doen, vandaar even extra genoten van je blogje!

    Groetjes,
    Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet toevallig van de moeder van een vriendinnetje van onze jongste dat de boeren er zelf ook heel erg van balen om te oogsten (rooien) met zoveel bagger, maar ja "het" moet eruit hè.

    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goeiemorgen Sonja,
    Ik brand van nieuwschierigheid....zou er haast een rondje Dirksland voor over hebben, echt waar!
    Wat een heerlijke foto's van Jeroen in de modder. Ja, ik kan hier echt van genieten! Ik speelde vroeger zelf ook altijd in de natuur, en weet je, als ik nu de herfst zo buiten ruik dan krijg ik altijd heimwee naar de tijd dat ik als kind in de bosjes achter ons huis speelde. De geur van aarde, zand en blad vind ik heerlijk!
    Ook man (heb er inderdaad maar1)haha) en kinderen zijn er al een paar keer op uitgetrokken om aardappelen te lezen. Helaas is de oogst nog niet zo groot.
    Trouwens, handig zo'n buurvrouw met kipjes. Wij hebben imkers als buren, maar honing is zo moeilijk pakken zeg maar:-)
    Fijne dag en tot morgen?
    Groetjes van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Sonja,

    Ik ben een boerendochter en weet nog dat mijn opa een stuk earappel land had, die werden opgewipt met een grote vork en daarna was het de achtergebleven earapples er uit krabben, hij (en oma) hadden speciale vingerstukken op de vingers en lagen met de knieeen op een jutezak.
    Ze werden opgeladen op de wagen met Corrie ervoor, Corrie het dikke paard waar wij zogenaamd op gingen paardrijden,want paardrijlessen bij de eerste westerling die hier in een verbouwde boederij kwam wonen was echt veeels te duur, Corri waar je achterstevoren op kon gaan zitten, waar opa altijd een stuk brok voor in zijn kiel had en waarvan wij ook een stukje van meeaten...iekssss en zo kan ik nog wel uren door vertellen, wat een voorrecht voor je zoon om zo heerlijk buiten te opgroeien, lekker smerig te worden, ongemerkt de natuur heel erg gaat waarderen en begrijpen, daar kan geen pc spel tegenop!

    Hier zeg je aerapples maar dan meer met een soort van j ervoor in de uitspraak.

    *had je mijn reactie over de p.i.f die je hebt gewonnen gelezen?*

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een leuk stukje.... je zou er zin in krijgen om in die blubber te gaan spelen...
    wat heerlijk dat die jongens dat kunnen toch?
    er zijn zat kinderen die denken dat aardappels uit de supermarkt komen!
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk stukje :)
    Ik woonde bij mijn ouders ook tussen de boeren, hazen en herten en had een knalroze overall met knalgele laarzen, die had ik altijd aan en kwam altijd even smerig weer thuis..leuk heerlijk onbezorgd spelen als kind

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je er een leuke post van gemaakt!
    En tsja..die jongens houden gewoon van blubberen! Nou jullie kunnen toch maar mooi van eigen puhtaetun (zeggen ze hier) eten!
    Heerlijk landelijk leven jullie, eitjes vers vanonder de kip...!
    fijne dag, groetjes Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vroeger ging ik met een vriendin uit Zeeuws-Vlaanderen "petjetters" rapen. Dat klonk een stuk exotischer dan het Antwerpse "patatte roape". Bedankt voor je berichtje ... het roept hele mooie herinneringen op. Lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja....en is de was al weer klaar en alles weer schoon???...dan kan het vandaag weer beginnen !! hahahhhahah!! fijne dag liefs Ria...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha...wat een verhaal...leuk zo al die foto's, de hamster hebben ze hopelijk niet gevonden he? ;)
    Gelukkig maar dat we wasmachines hebben en alles wel goedkomt, al zou ik echt gek worden van al die blubber om me heen hoor...pfieuw!

    Groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je berichtje.. Leuk!

Groetjes, Sonja